Market Research

Market Research (MR) learns various methods to obtain, process and present information about consumers, customers, products, competitors, market opportunities and other information that is needed for management decision making. This course aims to: 1) to give the understanding of the role of market research in the management of marketing and business management, 2) to provide understanding and able to perform the process / market research stage, 3) able to perform a variety of applications in the primary market research such as forecasting and demand measurement, product research, and test the market, the price of research, research and distribution of consumer research, and 4) able to use a variety of market research for marketing management decision making and business management in general.

Mata kuliah Riset Pasar (RP) mempelajari berbagai metode untuk memperoleh, mengolah dan menyajikan informasi mengenai konsumen, pelanggan, produk, pesaing, peluang-peluang pasar dan informasi lainnya yang sangat dibutuhkan untuk pengambilan keputusan manajemen.  Mata kuliah ini bertujuan untuk : 1) memberikan pemahaman tentang peran riset pasar dalam manajemen pemasaran dan manajemen bisnis, 2) memberikan pemahaman dan mampu melakukan proses/tahapan riset pasar, 3) mampu melakukan berbagai aplikasi utama dalam riset pasar seperti peramalan dan pengukuran permintaan, riset produk, serta tes pasar, riset harga, riset distribusi dan riset konsumen, serta 4) mampu menggunakan berbagai hasil riset pasar untuk pengambilan keputusan manajemen pemasaran maupun manajemen bisnis pada umumnya.

Pengajar :

  • Prof. Dr. Ir. Ujang Sumarwan, MSc
  • Dr. Ir. Budi Suharjo, MS

Comments are closed.